Khamis, 8 Oktober 2009

~OrAnG YaNg TiDaK BeRFiKiR~


disuatu masa di perkampuang orang asli... ... .
ceritanya bermula apabila doktor datang melawat di kampung orang asli...
mereka bersembang tentang dunia luar sehingga terjadinya dialog ini...


doktor: bumi sebenarnya bulat... ..
orang asli: tak mungkin, bumi mendatar... apabila manusia sampai hujung bumi, manusia jatuh... ...
doktor: oh,itu tidak benar, sebenarnya bumi ini bulat..cuba anda panjat gunung yang tinggi, anda akan lihat curve lautan ,nampak seperti membulat... ini bukti bumi bulat..(doktor mengajak berfikir)
orang asli:oh saya tak percaya, bumi ini kepercayaan saya, ditampung oleh 2 ekor gajah... .dan matahari pula dipegangang oleh belalai gajah... ..itu kepercayaan agama hadari saya... .
doktor: ooohh..sebenarnya tidak begitu, sebab kami dahulu telah pun mengembara diseluruh lautan, dan apabila kami bergerak lurus kearah timur, kami akan muncul di arah barat... .ini menunjukkan bumi ini bulat... .(doktor memberi sejarah) orang asli:mana mungkin... kita sentiasa berpijak pada bumi, kalau bumi bulat, orang diatas ,oklah tak jatuh, tapi orang kat tepi,orang kat bawah bumi(kutub selatan),mestilah dia jatuh kebawah...
doktor: ohhh, manusia takkan jatuh, sebab bumi ada daya tarikan graviti... (doktor memberi fakta)
orang asli: pandai la ko kelentong... .dah citer bumi bulat citer takde point, citer graviti pulak..kah kahhh..(orang asli yakin doktor itu cuba menipunya)
doktor: ini bukti bumi bulat setalah kami amik gambar setelet dibulan... .(doktor menunjukkan gambar BUMI dari setelit)(doktor memberi bukti)
orang asli: alaa, ini saya pun boleh lukis... ..takpa la doktor saya yakin, bumi dijunjung oleh 2 ekor gajah... .dibawahnya ada kura kura..dan saya yakin saya betul halim, muktamat... .
doktor: kalu anda hendak belajar, mari lah ,saya ada banyak buku tentang bumi... (doktor cuba menberi maklumat)
orang asli: tak pa la doktor, saya sibuk dengan family... ..doktor belajar lah lagi... .doktor tak tahu sebenarnyee..pi kaji bumi nih betul2... .(cakap dengan penuh sombong dan lagaknya)
doktor: 0k ok... .
orang asli: saya hidup dah lama doktor, doktor muda lagi, saya pernah nampak belalai gajah berwarna warni..mesti doktor tak pernah nampak kannnn... . belalai gajah tuh saya nampak ketika siang dan lepas hujan... ..
doktor: "alamak, itu pelangi laa" kata doktor didalam hatinyaa...
maka berlalu pergi lah orang asli itu dengan bangganyee...

(
begitu lah dialog orang yang tidak mampu berfikir...
dah bagi fakta pun, dia tetap dengan kepercayaan kolotnya... .senang senang dibohong oleh tok batinnya... .)

1 ulasan: