Selasa, 29 September 2009

~NaK TiPu MaLaiKaT~



.. ... .Al-kisahnyer sorang orang tua yang hidup kaya raya.. ... . tapi semua hasil kekayaannyer adalah hasil tipu muslihatnyer, die tidak penah memakai barang2 yang tiada kualiti, semua barang2nyer berharga dan berjenama, namun orang ini amat kedekut... .. ..


hari2 orang kaya ni hidup dengan tipu muslihat die memang cekap sehingga semua mangsanyer terpedaya dengan nyer... . oarang kaya ini mempunyai isteri dan anak... ... .. . setiap hari isterinyer berdoa pada tuhan gar suaminyer tu insaf... ... . banyak kali juga si isteri ni cube menasihatkan suaminyer namun tidak dipedulikannyer malah dimarah isterinyer.. ... ..


"kau tak payah nak ajar aku macam mane nk hidup, ko ingat kita akan kaya begini kalu aku ni tak pandai menipu".

sampai satu tahap harta anak yatim pun mamat ni tipu jugak... ... . .. suatu hari orang kaya ni jatuh sakit, sakit tenat... ... takder orang datang melawat sebab mase sihat orang kaya ni sangat kedekut dan tidak berkawan dengan orang kampung... .. ... .

sampai la saat yang amat tenat orang kaya ini sambil ditemani oleh isteri dan anak2nyer... .. die pun berkata kepada isterinyer.. ... ..

" yang kalu abg mati nanti yang tak payahlah beli kain kapan yang mahal2, beli je yang murah kalu bleh yang buruk dan koyak rabak" isterinyer bersuara didalam hati alhamdullillah insaf juga akhirnye laki aku... ... tapi terdetik dihati isteri untuk bertanya kenapa, die pun bertanya... . ... .

bang kenapa nak yang buruk2 bang,

lantas orang tu pun berkata,

ala kalu pakai yang buruk2 nanti kalau malaikat datang dalam kubur nanti tengok kain kapan dah buruk dah lunyai, mesti malaikat tu ingat abg dah lame mati, jadi die tak tanyer la abg.

isteri pun berkata masyaallah sampai malaikat pun nak tipu ingatkan dah insaf.

1 ulasan:

  1. apo punye maanusia lah oraang tu... pelik kedukut teramat... orang cina pun mati bawak banyak tau... tapi tu pun duit palsu gak.. nak rasuah lah tu... tu pun kira tipu gak... yang kaya pun orang laain dia dah mati naak buat ape... ambik ko azab yang akan ditanggungnya nanti...aku ambil sebagai iktibar story ko tu... harta dunia yang kotor tu membawa musibah pada akhirnya nanti.. maka amal ibadaatlah yang bekalan di akhirat nanti ...juga dari harta yang digunakaan untuk untuk kebaikan berterusan sedekaah dan amal jariah yang ikhlas saja dapat membantu...Bersihkankan lah diri makan minum kita dengan bersedekah dan zakat yang di bayar...

    BalasPadam